Curriculum Vitaes
Profile Information
- Affiliation
- Fujita Health University
- Degree
- PhD(Mar, 2022, Fujita Health University)
- Researcher number
- 40805305
- J-GLOBAL ID
- 201701002360258274
- researchmap Member ID
- B000274367
Research Areas
2Education
3-
Apr, 2017 - Present
-
Apr, 2016 - Mar, 2017
-
Apr, 2009 - Mar, 2016
Committee Memberships
1-
Apr, 2021 - Present
Papers
9-
Japanese journal of Electrophysical Agents, 32 61-68, Aug, 2025 Peer-reviewedLead author
-
Fujita medical journal, 9(4) 288-294, Nov, 2023 Peer-reviewedLead author
-
Fujita Medical Journal, 8(3) 83-87, Aug, 2022 Peer-reviewedLead authorObjectives: Objective structured clinical examinations (OSCEs) are used to assess clinical competence in medical education. Evaluations using video-recorded OSCEs are effective in reducing costs in terms of time and human resources. To improve inter-rater reliability, these evaluations undergo moderation in the form of a discussion between the raters to obtain consistency in grading according to the rubric criteria. We examined the effect of moderation related to the rubric criteria on the inter-rater reliability of a video-recorded OSCE with real patients. Methods: Forty OSCE videos in which students performed range-of-motion tests at shoulder abduction on real patients were assessed by two raters. The two raters scored videos 1 to 10 without moderation and videos 11 to 40 with moderation each time. The inter-rater reliability of the OSCE was calculated using the weighted kappa coefficient. Results: The mean scores of the weighted kappa coefficients were 0.49 for videos 1 to 10, 0.57 for videos 11 to 20, 0.66 for videos 21 to 30, and 0.82 for videos 31 to 40. Conclusions: An assessment of video-recorded OSCEs was conducted with real patients in a real clinical setting. Repeated moderation improved the inter-rater reliability. This study suggests the effectiveness of moderation in OSCEs with real patients.
-
Fujita Medical Journal, 6(4) 110-116, Nov, 2020理学療法・作業療法専攻学生の教育における診療参加型臨床実習(Clinical Clerkship(CC))の効果を、臨床実習中のストレス、睡眠状態、技能習得の点で検証した。従来の臨床トレーニングを行った学生48名(従来群)とCCを行った学生48名(CC群)を対象に、職業性ストレス簡易調査票(BJSQ)、アテネ不眠尺度(AIS)、技能習得評価の成績を比較した。その結果、CC群は従来群と比較してBJSQの量的負担および質的負担の項目の点数が有意に高く、課題のコントロール度、イライラ感、疲労感、抑うつ感、身体愁訴の項目の点数は有意に低かった。またCC群では活気および指導者のサポート項目に関する点数が高かった。AISスコア中央値はCC群で有意に低かった。臨床実習成績の基本的姿勢、治療技術の項目の点数において、従来群よりもCC群で有意に高かった。以上から、当該学生のストレス、睡眠状態、ある種の技能習得に対するCCの効果が示された。
-
東海北陸理学療法学術大会誌, 28 88-88, 2012【目的】 養成校増加に伴い療法士数は飛躍的に増加し、臨床現場における経験年数の若年化という状況を生じている。当院リハビリテーション科においても新人療法士は全体で30%を占めており、院内勉強会や経験者による臨床指導の研修を行っている。しかし、様々な指導により教育方法が統一されないという現状から臨床能力の把握と指導方法の標準化が必要と考えた。そこで、客観的臨床能力試験(Objective Structured Clinical Examination:以下OSCE)を導入し、新人療法士の臨床能力の把握、問題点抽出から臨床指導方法を検証したので報告する。<br>【対象】 平成24年度入職の新人療法士19名(理学療法士13名、作業療法士6名)。平均年齢22±0.5歳。<br>【方法】 OSCEは藤田保健衛生大学医療科学部リハビリテーション学科が作成した療法士版OSCEを使用した。評価者2名、模擬患者1名、課題は入職後最も患者に施行すると考えられた関節可動域測定(以下:ROM)・徒手筋力検査法(以下:MMT)・起き上がり動作補助/誘導・移乗動作補助/誘導の4課題を選択した。評価は4月、5月に施行した。評価方法は各課題の問に対し[good]2点、[fair]1点、[poor]0点で評価し、各課題の得点率(%)を算出した。4月評価後、対象者19名を5月評価までの1ヶ月間にて臨床指導とOSCEからの問題点を基にした臨床技術教育を行うAグループと臨床指導のみを行うBグループに分け、4月・5月でのグループ間の結果を比較した。統計学的分析はWilcoxonの符号付順位検定を用い、有意水準は0.05未満とした。<br>【結果】 得点率は、4月評価時でAグループはROM:58.2±20.8%、MMT:65.7±14.6、起き上がり動作補助/誘導:35.7±21.3%、移乗動作補助/誘導:58.3±27.9%、BグループはROM:56.9±17.5%、MMT:56.9±13.7、起き上がり動作補助/誘導:38.9±22.2%、移乗動作補助/誘導:55.6±22.4%であり全ての項目でグループ間有意差はみられなかった。5月評価時でAグループはROM:91±10.4%、MMT:92.6±4.6、起き上がり動作補助/誘導:75.4±12%、移乗動作補助/誘導:83.7±12.8%、BグループはROM:73.3±16%、MMT:64.2±19.4、起き上がり動作補助/誘導:42.9±26.8%、移乗動作補助/誘導:55.3±21.5%であり全ての項目においてグループ間有意差を認めた。<br>【考察】 Aグループでは臨床指導とOSCEからの問題点を基に行った臨床技術教育にて得点率の向上を認めたが、Bグループでは得点率の向上を認めなかった。Bグループも臨床指導が行われたが、Aグループの得点向上から、基本的な臨床能力を早期に向上させるには、その臨床技術に関する技術教育を行う必要性が示唆された。OSCEから得られる問題点を基に行う臨床技術教育は新人療法士の臨床能力の向上と均一化を進めることの一助になると考えられた。<br>【まとめ】 今回、入職した新人療法士の臨床能力を客観的に把握した。それを基に行う臨床技術教育は新人療法士の臨床能力を均一化させる教育となる可能性が示唆された。今後の展望として、5月OSCE後にBグループにも臨床技術教育を行い、教育介入時期について検討していきたい。
Misc.
20-
Japanese Journal of Electrophysical Agents, advpub, 2024We have developed a small magnetic stimulator employing a rotating permanent field, called a spinning permanent magnet (SPM). The SPM device is designed for peripheral wear on the arm or leg and delivers subsensory stimulation (below the threshold of conscious perception). Established research demonstrates that peripheral magnetic stimulation above the motor threshold can modulate corticospinal excitability through ascending inputs. However, the effects of subsensory threshold peripheral magnetic stimulation remain unclear. In this study, we investigate the modulatory impact of SPM stimulation on the extensor carpi radialis (ECR) muscle of the right forearm in 10 healthy adults. Participants received two conditions: real stimulation with the SPM device and sham stimulation emulating the device’s application. Motor-evoked potentials, indicative of corticospinal excitability, were recorded in the right ECR following stimulation. Although no significant differences were observed between the two conditions and before and after stimulation, the small sample size in this study makes it difficult to draw definitive conclusions. Further research is needed. While low-intensity magnetic stimulation and static magnetic fields have shown promise in pain management, blood circulation, and autonomic nervous system modulation, further research should explore the effects of SPM on anatomical structures beyond central neuromodulation.
Books and Other Publications
1Presentations
9-
13th International Society of Physical and Rehabilitation Medicine World Congress, Jun 9, 2019
Research Projects
4-
科学研究費助成事業 若手研究, 日本学術振興会, Apr, 2023 - Mar, 2026
-
2022年度助成研究, 一般社団法人 日本物理療法学会, Aug, 2022 - Jul, 2023
-
Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C), Japan Society for the Promotion of Science, Apr, 2020 - Mar, 2023
-
The Aichi Society for Physical Therapy, Jun, 2020 - Jun, 2021