研究者業績
基本情報
- 所属
- 国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 宇宙飛翔工学研究系 特任教授(兼任)航空技術部門 航空プログラムディレクタ付
- 学位
- 博士(工学)(東京大学)
- J-GLOBAL ID
- 200901010462740011
- researchmap会員ID
- 0000040157
- 外部リンク
研究分野
2経歴
17-
2024年4月 - 現在
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2015年4月 - 現在
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2022年8月 - 2024年3月
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2009年4月 - 2024年3月
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2021年11月 - 2022年7月
学歴
3-
1989年4月 - 1993年3月
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1987年4月 - 1989年3月
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1983年4月 - 1987年3月
委員歴
9-
2013年4月 - 現在
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2021年4月 - 2023年3月
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2021年4月 - 2023年3月
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2017年4月 - 2019年3月
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2012年5月 - 2016年4月
受賞
13論文
48-
日本航空宇宙学会誌 72(6) 193-199 2024年6月5日極めて複雑なシステムとなっている近年の航空機は,その開発において,設計変更による手戻りや認証試験の複雑化などに起因する開発スケジュールの長期化およびコストの増大が大きな問題となっている.その解決手段として,デジタル技術,特にDX技術が世界的に注目されている.もし我が国がこの潮流に乗り遅れると,海外OEMのTier 1事業において確立してきた不可欠なパートナーとしての地位を失いかねない.このような状況下,JAXAは「新たな航空機を創出する航空機ライフサイクルDX技術の研究開発」を航空技術部門の活動における三本柱の一つと位置づけ,2022年度から着手している.その後,2023年度には,「経済安全保障重要技術育成プログラム」の一環として公募されたNEDO事業に,「航空機の設計,認証,生産プロセスの革新とプロセス統合」のテーマが採択され,共同提案者とともに設計DX,認証DX,生産DXおよびプロセス統合(DXプラットフォーム)の課題に取り組んでいる.
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AIAA Scitech 2020 Forum 1 PartF 2020年
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Aerospace Science and Technology 96 105523-105523 2019年10月31日 査読有り
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TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES 62(2) 64-74 2019年1月 査読有り
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Springer Proceedings in Physics 323-329 2019年
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Journal of Robotics and Mechatronics 30(3) 344-353 2018年6月20日 査読有り
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Journal of Aircraft 55(4) 1433-1457 2018年 査読有り
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AIAA Aerospace Sciences Meeting, 2018 2018年1月1日
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Proceedings of The 31st International Symposium on Shock Waves SBM000??? 2017年7月11日 査読有り
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The Proceedings of Mechanical Engineering Congress, Japan 2017 J0540206-J0540206 2017年
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53rd AIAA/SAE/ASEE Joint Propulsion Conference, 2017 2017年1月1日
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AIAA SciTech Forum - 55th AIAA Aerospace Sciences Meeting 2017年
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Journal of Physics: Conference Series 749(1) 2016年9月14日 査読有り
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54th AIAA Aerospace Sciences Meeting 2016年
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54th AIAA Aerospace Sciences Meeting 2016年
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54th AIAA Aerospace Sciences Meeting 2016年
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JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF AMERICA 137(4) 1857-1866 2015年4月 査読有り
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TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES 58(1) 7-14 2015年1月 査読有り
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風力エネルギー 38(4) A_67-A_72 2014年In the present study, the interaction between a wind turbine tower and blades and its aerodynamic effect on the wake structure are investigated using the rFlow3D CFD code, which was developed by JAXA. NREL Phase VI experimental wind turbine is selected as the computational test case. The result shows the shed vortex from the tower does not affect the total wind turbine performance significantly. However, cyclic fluctuation of the aerodynamic load and the change of vortex structure behind the tower are captured clearly. The rotational flow and shed vortex from the tower cause the increase of turbulence intensity and irregular velocity distributions. This is considered as one of the key features for capturing the wake vortex breakdown accurately. It is shown that the tower and blade interaction is important for detailed wake investigation even in this upwind wind turbine case.
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52nd Aerospace Sciences Meeting 2014年
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52nd AIAA Aerospace Sciences Meeting - AIAA Science and Technology Forum and Exposition, SciTech 2014 2014年
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52nd AIAA Aerospace Sciences Meeting - AIAA Science and Technology Forum and Exposition, SciTech 2014 2014年
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28th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences 2012, ICAS 2012 2 1612-1615 2012年
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50th AIAA Aerospace Sciences Meeting Including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition 2012年 査読有り
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TRANSACTIONS OF THE JAPAN SOCIETY FOR AERONAUTICAL AND SPACE SCIENCES 54(185-86) 221-228 2011年11月 査読有り
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29th AIAA Applied Aerodynamics Conference 2011 2011年
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40th AIAA Fluid Dynamics Conference 2010年
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27th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences 2010, ICAS 2010 1 752-761 2010年
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48th AIAA Aerospace Sciences Meeting Including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition 2010年
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27th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences 2010, ICAS 2010 3 2291-2299 2010年
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27th AIAA Aerodynamic Measurement Technology and Ground Testing Conference 2010 2010年
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28th AIAA Applied Aerodynamics Conference 2010年
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Journal of Aero Aqua Bio-mechanisms 1(1) 99-103 2010年1月 査読有りInsects generate sound by their flapping wings as a consequence of spatial and temporal changes of pressures on the wing surface and vortices generated by the wing motion. To clarify the mechanism of sound generation, hybrid method combining CFD techniques and acoustic analysis is incorporated here and detailed characteristics of flapping sound, e.g. directivity of transmission or spectrum distributions, are clarified.
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46th AIAA Aerospace Sciences Meeting and Exhibit 2008年
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理論応用力学講演会 講演論文集 56 220-220 2007年JAXAではヘリコプタ飛行時の主要な騒音であるBVI(Blade Vortex Interaction)ノイズの予測システムであるMENTORを開発している。その中で先行するロータブレードが放出した翼端渦をBeddoseの渦モデルを用いてモデル化しているが、このモデルはブレードが作る誘導流中の渦の幾何学的な配置を実験結果に基づいてモデル化しており、計算コストを抑えながら実用的な精度で渦の影響を考慮できるメリットを持つ。しかしながら、渦の減衰の効果を含まないため、予測されたBVIノイズは実際の計測値に比べて過大評価される傾向があった。そこで、本研究ではBeddoseの渦モデルに渦の減衰の効果を取り入れて計算を行い、渦の減衰がBVI騒音に与える影響を評価した。
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National Aerospace Laboratory NLR - 32nd European Rotorcraft Forum, ERF 2006 1 514-529 2007年
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Collection of Technical Papers - 37th AIAA Fluid Dynamics Conference 1 227-237 2007年
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Institute of Noise Control Engineering of the USA - 35th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, INTER-NOISE 2006 3 1574-1580 2006年
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Institute of Noise Control Engineering of the USA - 35th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, INTER-NOISE 2006 2 910-919 2006年
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日本舶用機関学会誌 35(6) 384-392 2000年6月1日 査読有りTwo types of prediction tools for helicopter noise have been developed under the cooperative research between Advanced Technology Institute of Commuter Helicopter Ltd. (ATIC) and National Aerospace Laboratory (NAL) . One of them is a combined method of CAMRAD II, interpolation code for blade motion and wake geometry, aerodynamic code of 3D unsteady Euler solver, and aeroacoustic code based on Ffowcs Williams and Hawkings (FW-H) formulation. The other consists of CAMRAD II, 3D unsteady Euler solver using moving overlapped grid method, and FW-H code. The acoustic waveform of Blade-Vortex Interaction (BVI) noise predicted by the former tool is in good agreement with the experimental data of 1/7-scale model AH-1 Operational Loads Survey (OLS) rotor. This method is applied to investigate the effect of blade-tip shape on the intensity of BVI noise. As a result, it is shown that anhedral and swept-forward tip shapes effectively reduce the BVI noise of OLS rotor in a descent flight condition. The predicted Effective Perceived Noise Level (EPNL) of a helicopter is also compared with the experimental data obtained by ATIC and reasonable correlation is obtained. The latter tool successfully predicts the distinct spikes in the BVI wave-form of ATIC model rotor tested in German-Dutch Wind Tunnel (DNW) . In the comparison of measured and calculated carpet noise contours, reasonable agreement is obtained. The present tools are expected to be useful for the design of low-noise helicopters in the future.
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Journal of Visualization 1(3) 1999年 査読有り
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Journal of Aircraft 32(5) 955-961 1995年9月 査読有り筆頭著者
MISC
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宇宙航空研究開発機構特別資料: 第51回流体力学講演会/第37回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム論文集 = JAXA Special Publication: Proceedings of the 51st Fluid Dynamics Conference / the 37th Aerospace Numerical Simulation Symposium JAXA-SP-19-007 193-199 2020年2月4日第51回流体力学講演会/第37回航空宇宙数値シミュレーション技術シンポジウム (2019年7月1日-3日. 早稲田大学早稲田キャンパス国際会議場), 新宿区, 東京 51st Fluid Dynamics Conference / the 37th Aerospace Numerical Simulation Symposium (July 1-3, 2019. International Conference Center, Waseda University), Shinjuku-ku, Tokyo, Japan A CFD solver “FaSTAR-Move” that enables analysis around moving and deformed objects have been developed by JAXA, and was applied to the analysis of separation of mounted objects, etc. Currently, the rotorcraft analysis module has been added to FaSTAR-Move in order to meet industrial needsdemands for the rotorcraft analysis . In this paper, comparisons and validations of the developed module with experiments of hovering rotor are performed and it is shown that reasonable results are obtained. 形態: カラー図版あり Physical characteristics: Original contains color illustrations 資料番号: AA1930011017 レポート番号: JAXA-SP-19-007