研究者業績

川口 淳一郎

カワグチ ジュンイチロウ  (Jun'ichiro Kawaguchi)

基本情報

所属
国立研究開発法人宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所 宇宙飛翔工学研究系 特任教授 (シニアフェロー)
学位
工学博士

研究者番号
10169691
ORCID ID
 https://orcid.org/0000-0001-8196-5194
J-GLOBAL ID
200901015159678275
researchmap会員ID
0000023634

学歴

 1

論文

 483

MISC

 262
  • 川口 淳一郎, 森田 泰弘, 澤井 秀次郎
    宇宙科学研究所報告 82 1-180 1995年9月  
    本書は, 文部省宇宙科学研究所が平成7年1月15日に打ち上げたM-3SII型ロケット第8号機の第2段飛翔中に発生した姿勢異常について行った技術検討結果を報告するものである。本書は, M-3SII-8号機調査特別委員会の報告書ではなく, 内容は, 技術検討結果のみを報告するものである。過去, 今号機において行われた飛翔前試験の実施状況や, 体制を含めた不具合発生との関連, 再発防止などについては, 同調査特別委員会の最終報告書にゆずる。内容は, 何回かの調査特別委員会にて検討に供された技術資料を, 順次章ごとにたどる形式が採られている。本書では, 以下の同委員会報告内容の主たる点を, この冒頭で記述するにとどめる。「姿勢異常の原因は, 制御系を介した構造振動モードの励振に端を発した姿勢制御用噴射体の枯渇にあったことが明らかとなった。制御系が自励的に構造振動を発振せしめた原因は, 今第8号機におけるペイロード重量増により, 姿勢検出部における構造振動モードが不安定側に大きく転じていたことと, 同じ理由により構造振動に対する制御利得が著しく大きな値となっていたためである。M-3SII型ロケットの開発にあたっては, その初号機の飛翔前においては, 構造振動モード解析ならびにそれら柔軟性を考慮した制御系解析が行われたのであるが, 1)初号機においては剛体性が極めて高いことが数値指標で確認されていたこと, 2)姿勢検出部は初号機においては第1次構造振動モードの腹の位置にあり少なくとも線形性の成立する範囲ではペイロード重量の構造振動モードの制御安定性におよぼす感度は十分小さいと判断されていたこと, 3)今号機の飛翔以前の7回の飛翔を通じて第1次構造振動モードは励振はもちろん検出されたことがなかったことから, 今第8号機の飛翔前においては, 依然として剛体性近似が適用できると判断し, 構造振動モード解析および柔軟性を考慮した制御系検討は行われなかった。これが今回の不具合を事前に発見するにいたらなかった理由である。」
  • 川口淳一郎, 沢井秀次郎, 山川宏
    誘導制御シンポジウム資料 12th 1995年  
  • Kawaguchi, Junichiro, Yamada, Takahiro, Hashimoto, Tatsuaki, Sawai, Shujiro, Ninomiya, Keiken
    Acta Astronautica 37(C) 1995年  
  • 沢井秀次郎, 川口淳一郎
    誘導制御シンポジウム資料 11th 1994年  
  • 川口 淳一郎
    日本航空宇宙学会誌 40(466) p577-586 1992年11月  
  • 沢井秀次郎, 川口淳一郎, 石井信明
    宇宙科学技術連合講演会講演集 35th 1991年  
  • 沢井秀次郎, 川口淳一郎, 石井信明, 松尾弘毅, 中谷一郎
    宇宙科学技術連合講演会講演集 34th 1990年  
  • 矢島 信之, 太田 茂雄, 秋山 弘光, 岡部 選司, 西村 純, 橋本 保成, 川口 淳一郎
    宇宙科学研究所報告. 特集 22 27-42 1988年11月  
    An azimuth control system using N_2 gas thruster (S-J control system) has been developed and employed for the quick and steady control of a large and heavy balloon gondola. In the gondola, a winged space vehicle and a booster rocket are to be installed for its re-entry flight test. When the balloon reaches ceiling altitude, the gondola is oriented to the required direction by using the S-J control system and then the vehicle is released from the gondola. A preliminary flight test has been carried out to test the S-J control system and a separation mechanism of the vehicle at Sanriku Balloon Center in May 1987. The experimental results show that this control system is applicable for the actual re-entry flight test of the winged space vehicle.
  • 川口淳一郎
    宇宙科学研究所報告 64 26-32 1987年  
  • 川口 淳一郎
    宇宙科学研究所報告 43 1-56 1986年12月  
    This report summarizes the future trend in the weight of scientific satellites in Japan which will be launched or programmed in the late twentieth century. Among the several missions contained in this report, particular interest is directed to the interplanetary probes and astronomical observatory satellites. In the estimation of spacecraft weight, each component is systematically estimated based on the satellites which have already been launched or designed. Major result is that 3 ton LEO payload capabidity is needed in future transporter in order to accomplish the missions mentioned here.
  • 二宮 敬虔, 上杉 邦憲, 川口 淳一郎, 横田 博樹, 村中 昇, 滑 孝和, 北出 賢二, 小笠原 雅弘, 木村 雅文, 土橋 雅之
    宇宙科学研究所報告 33 1-45 1986年3月  
    To support the operation of onboard AOCS (Attitude and Orbit Control System) of "SAKIGAKE" and "SUISEI", ground support software for attitude control and orbit correction was developed. The software, named POPS (PLANET-A AOCS Operation Software), has the function of (1) generating the commands for RCS thruster control and HGA (High Gain Antenna) despin control, (2) simulating spacecraft attitude dynamics to confirm the generated RCS control commands. (3) performing orbit correction analysis to provide the optimum ⊿V-maneuver under various maneuvering constraints, (4) estimating RCS fuel consumption, and (5) conducting the calibration of RCS thrusters. In this paper the functions of POPS are described in detail. The operational results of "SAKIGAKE" and "SUISEI" in orbit are also presented.

共同研究・競争的資金等の研究課題

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