Department of Economics

Researcher List >> Kenzo Takeuchi
 

Kenzo Takeuchi

 
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NameKenzo Takeuchi
URL
AffiliationTokyo Woman's Christian University
SectionDepartment of Economics, Division of Global Social Sciences, School of Arts and Sciences
Job titleProfessor
DegreeM. Litt(The University of Oxford), Master of Commerce(Hitotsubashi University), Doctor of Commerce(Hitotsubashi University)
J-Global ID200901081503954808

Research Interests

 
ロードプライシング ,産業 ,市場 ,ネットワーク ,投資 ,規制 ,混雑 ,交通 ,market ,network ,investment ,regulation ,congestion ,transport

Research Areas

 
  • Humanities & social sciences / Commerce / 
  • Humanities & social sciences / Economic policy / 

Research History

 
Oct 2014
 - 
Mar 2015
The University of Tokyo Faculty of Economics  
 
2001
 - 
2006
Hitotsubashi University Faculty of Commerce and Management  
 
2001
 - 
2004
Hitotsubashi University, Lecturer(Part-time)   
 
2001
   
 
Hosei University Graduate School  
 
2001
   
 
Graduate School of Hosei University, Lecturer(Part-time)   
 

Education

 
 
 - 
1989
University of Oxford  
 
 
 - 
1989
The University of Oxford Graduate School, Division of Social Sciences Subfaculty of Economics
 
 
 - 
1987
Hitotsubashi University Graduate School of Commerce and Management 
 
 
 - 
1984
Hitotsubashi University Graduate School of Commerce and Management 
 
 
 - 
1982
Hitotsubashi University Faculty of Social Sciences 
 

Committee Memberships

 
2005
 - 
Today
日本海運経済学会  評議員
 
2003
 - 
Today
日本交通学会  副会長
 
 
 - 
Today
日本交通政策研究会  理事
 
 
 - 
Today
公益事業学会  副会長
 

Awards

 
Apr 2019
International Association of Traffic and Safety Sciences, The IATSS Award
 
2014
第39回交通図書賞
竹内 健蔵 
 
2007
第66回日本交通学会賞(著作部門)
 
2002
第28回交通図書賞
 
2002
第24回国際交通安全学会賞
 

Papers

 
 
竹内 健蔵   
運輸と経済 = Transportation & economy   83(3) 78-84   Mar 2023
 
竹内, 健蔵   
東京女子大学経済研究   10 102-117   Dec 2022
わが国の都市高速道路は償還主義の下で徐々に整備されてきており、一定のネットワークを形成しつつある。OD間で複数の経路がある場合、その料金の設定によっては混雑問題や環境問題が激化する可能性がある。本論は、道路の規模を変数とする長期の料金設定について、ネットワークを考慮に入れて分析することを目的とする。モデルによる考察の結果、社会的純便益を最大にする最適料金水準で実現されるネットワーク均衡量において、各ルートの料金収入の総額はその道路の建設の総費用と等しいことが明らかになった。ただ、ルートごと...
 
竹内 健蔵   
運輸と経済 = Transportation & economy   82(10) 2-4   Oct 2022
 
竹内 健蔵   
運輸と経済 = Transportation & economy   82(4) 2-4   Apr 2022
 

Misc.

 
 
 
TAKEUCHI Kenzo   
IATSS Review   44(3) 214-222   Feb 2020
This paper organizes the issues on what type of policy response should be taken concerning large scale renewal of high-speed railways, which is expected to occur frequently in the near future. The need for a new policy framework with a view to lar...
 
 
 

Books and Other Publications

 
 
 
竹内, 健蔵(Part:Sole author)
有斐閣   Dec 2019   (ISBN:9784641165557)
 
有斐閣   Feb 2018      
 
 
日本経済新聞出版社   Sep 2014      

Teaching Experience

 
 
   
 
交通総論 (一橋大学商学部)
 
   
 
規制産業論 (一橋大学商学部)
 
   
 
都市経済 (東京大学経済学部)

Professional Memberships

 
 
   
 
日本交通政策研究会
 
   
 
世界交通学会
 
   
 
日本海運経済学会
 
   
 
日本経済政策学会
 
   
 
公益事業学会

Research Projects

 
 
Optimization of urban public transport measures based on parking taxes and their public acceptability
Japan Society for the Promotion of Science: Grants-in-Aid for Scientific Research
MATSUMOTO Shoji TAKEUCHI Kenzo SANO Kazushi TSUCHIYA Satoshi 
Project Year: 2006 - 2008